Att växa upp.

2011-01-1019:19:31
 
Vad betyder egentligen frasen "att växa upp"? När har man växt upp? När man fyller 21 och får gå på systemet? När man har fått barn? När man har ett stadigt förhållande? När man slutat vara barnslig? När man kaserat barbiedockorna? Var går egentligen gränsen mellan en vuxen och ett barn?

När jag slutat nian funderar jag på att flytta till jönköping och gå gymnasiet där. Och detta har gjort att jag har börjat tänka lite mer än vanligt. Om jag flyttar, betyder det att jag blir vuxen då? Jag skaffar egen lägenhet, jag köper mat själv, men framför allt, jag betalar mina egna räkningar. Det måste väll endå vara ett tecken på att jag är vuxen? Det har jag alltid trott innan. Men jag är 16år, enligt mig, långt ifrån vuxen. Det känns som om jag är 12. Skulle en 12åring klara av att bo ensam i en lägenhet och sköta allt själv? Jag tror knappast det.

Mitt huvud går på högvarv. Jag är rädd för att vara för barnslig för min ålder, eller för att vara för vuxen. Jag är den enda av mina vänner som jobbar, men jag är nog troligtvis också den enda som har kvar min rosa gamla snuttefilt i sängen. Är jag ett förvuxet barn då? Ibland känns det nästan så.

Om någon av er tror att du har de rätta orden att säga om detta, släng gärna in en kommentar. Jag skulle bli otroligt tacksam.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback