Gymnasieval börjar närma sig..

2010-08-3114:45:07
 


Mikael Elias Teoretiska Gymnasiet
- teknik. Varför jag just funderar på den linjen är för att den har två kurser jag vill gå. bioteknik och kriminalteknik.

"I kursen Bioteknik kombineras gammal och ny kunskap. Det kan handla om biologin som kan bidra till att bota sjukdomar, men också om mer vardagliga saker. Exempel på ämnesområden är mikroorganismer, bakterier, virus, DNA och proteiners syntes och funktion."

"Kriminalteknik är den del av den polisiära verksamheten där naturvetenskapliga arbets- och analysmetoder används för brottsbekämpning. Man får praktiskt tillämpa sina kunskaper för att, laborativt och med teknisk utrustning, använda sig av metoder för att fastställa orsak och verkan samt säkerställa bevis. Bland annat lär man sig mer om hår- och blodanalyser, förfalskningar, fingeravtryck och DNA-tester."

Alltså, Kriminaltekniker är något jag funderar på att bli.

John Bauer gymnasiet
- resturang och livsmedel eller hotell och turism.

Alltid velat bli kock och driva en egen resturang och ett hotell. Vilken linje passade inte bäst då om inte hotellresturang? så mitt val var självklart fram tills förra läsåret då vår syv (studie och yrkesvägledare) sa att dom splittrar hotell&resturang. Men efter det har jag också insett att jag inte är så jätte intresserad av det som jag trodde. Men det är ett val.



Gislaveds gymnasium
- teknik eller kocklärling.

Teknik: inriktning design. alltid varit mycket för att designa saker, allt ifrån kläder till rum. Så antingen arkitekt i det hela, inredningsarkitekt eller modedesigner.

kocklärling: låter som en bra idé om jag vill bli kock. Jobba i skolan, tre dagar i veckan och ute på en arbetsplats två. Låter intressant och som om man skulle lära sig mer än om man bara lärde sig i skolan.



Är det någon mer än jag som har jätte svårt att bestämma sig? Det kommer nya gymnasier, program och inriktningar hela tiden. Jag ska sätta mig ner och prata med min pappa om det här. Jag blir snart galen.
Förvänta er mer sånna här inlägg, för som sagt, det dyker upp nya alternativ varje dag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback