En torsdag eftermiddags funderingar.

2011-01-2014:56:36
 

Tiden går grymt fort. Det känns som det var igår det var julavslutning, och bara i förra veckan som jag var i USA. Gymnasievalet börjar närma sig men det känns som om det var bara förra månaden vi började sjuan. Nya klasskamrater, nya lärare och en ny skola väntar. Allt kommer bli annurlunda, kommer jag att förändras? Förhoppningsvis så kommer jag att växa i mig själv, Växa som person.

Bara detta eländiga gymnasieval gör så att du växer. Då får ta det första beslutet om din framtid. DU får ta det. Det är inte dina föreldrar som ska välja åt sig, du får bestämma helt själv. Du kommer växa flera centimeter bara av att veta det, att det var ditt första val som du gjorde helt själv.

Har du problem med vad du ska välja? Kan du inte bestämma dig? Är du rädd för att välja fel? Ta det lugnt, du är absolut inte ensam. Jag har med, världens problem med det. Jag sitter dagligen och funderar och funderar och funderar. Jag frågar andra vad de tycker jag ska gå, men det hjälper inte mig själv. Frågan är vad DU vill gå. Vad vill DU läsa? Har du ingen aning? Gå in på google och googla. Sök på olika jobb och läs om det, när du minst anar det kanske du klickar dig in på något som lät så intressant så du bir fast.

Sätt dig ner, ta en fika med dina vänner. Prata igenom era framtidsval, diskutera om vad som blir bäst för var och en. Sen, gå hem och fundera själv, fundera på vad du verkligen vill göra med ditt liv. Kommer du ingen vart när du gjort de? Prata med dina föreldrar, prata med din mormor, prata med din lärare. Det finns hur många människor runt omkring dig som vill hjälpa dig med dina beslut.

Men jag valde fel, linjen jag valde är inte alls det jag trodde det var. Är det såhär för dig? Ta det lugnt, det går alltid att byta linje! Första året på gymnasiet så läser alla iprincip samma ämnen, därför är det väldigt lätt att byta innan du börjar tvåa. Du har ett helt år att ångra dig!


Detta är baserat på vad jag vet och vad jag tycker. Jag är ingen SYV.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback